Loading...

چگونه خود را ببخشیم؟

چگونه خود را ببخشیم؟
چگونه خودتان را ببخشید و به سوی یک زندگی شادتر حرکت کنید

وقتی در مورد بخشش صحبت می کنیم، اغلب در مورد دیگران است. بخشیدن قلدر مدرسه یا همکار ی که برای ایده کاری شما اعتبار کسب کرده است.متأسفانه، ما اغلب یک شخص بسیار مهم را فراموش می کنیم که او نیز قابل بخشش است: او کسی نیست جز خودمان.
بخشش به خودی خود دشوار است. با این حال، هنگامی که ما با واقعیت بخشش خود روبرو شویم، خیلی سریع می تواند به یک شاهکار (به ظاهر) غیرممکن تبدیل شود.

چگونه خود را ببخشید؟

در اینجا چند یادآوری و نکات مفید برای بخشیدن خود در سفر به سمت صلح و شادی درونی آورده شده است.
مبارزه از طریق موانع و مشکلات (حتی هنگامی که به نظر غیر ممکن است)
گذر از یک رویداد سخت در زندگی مانند تصادف، بیماری یا خارج شدن از یک رابطه سمی نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی نیز برای شما مضر است. همچنین عادلانه است که بگوییم ما مدت ها پس از اتمام واقعه، احساس می کنیم این اثرات، حرکت رو به جلو را برای ما  دشوارتر می کند.
علاوه بر این، مهم است که تشخیص دهیم که بعضی مواقع علاوه بر خود، موانع دیگری نیز برای درمان وجود دارد.
بسیاری از بیمارانی که به دنبال معالجه بهداشت روان هستند، در تلاش برای دریافت معالجه مناسب با موانع گوناگونی روبرو می شوند.
برخی از این موارد عبارتند از:
 هزینه های بالای درمان
 عدم آگاهی از شدت اختلال و مشکل
 احساس ناامیدی در مورد چشم انداز درمان
ترس از برملا شدن اسرارشان
همچنین شایان ذکر است که اگر به دلیل کمبود منابع یا در دسترس نبودن متخصصان پزشکی اگر در مناطق کم جمعیت زندگی می کنید، بیشتر ممکن در این زمینه به مشکل برخورد کنید.
با این وجود، مهم است که تشخیص دهیم که با وجود این موانع، هنوز گزینه های سلامت روان وجود دارد که می توانید (و باید) از آنها استفاده کنید.
بخشش یک نبرد است که فارغ از اینکه کجا زندگی می کنید، باید به تنهایی آن را انجام دهید. علاوه بر این، بسیاری از افراد با روش های بیشماری مانند خواندن، صحبت کردن یا نوشتن بهبودی پیدا می کنند. در نهایت، شما به سمت یک زندگی شادتر می روید با هر کاری که فکر میکنید برای روحیه شما بهتر است.
اگر اتفاقی بیفتد و در موقعیتی قرار بگیرید که امکان این رو نداشته باشید که تحت نظر یک متخصص بهداشت روان باشید، این گزینه ها را در نظر بگیرید: 

گروه درمانی

در حالی که گروه درمانی به اندازه یک جلسه خصوصی ممکن است اسرار خصوصی شما را حفظ نکند اما بررسی مشکلات شما در این گروه ها حسن بزرگی دارد. شما کسانی را میابید که مشکلاتی شبیه به شما دارند و این برای شما دوتا نکته دارد اول اینکه شما درمیابید که تنها نیستید و دوم اینکه با کمک یکدیگر و ارتباط با هم میتوانید راه حل مناسبی را برای مشکلاتتون پیدا کنید. البته شاید این مورد برای کسانی که در شهر های کم جمعیت زندگی میکنند با توجه به فرهنگ ما خیلی مناسب نباشد.

 استراتژی های مراقبت از خود را توسعه دهید 

بخشش به خودی خود مراقبت از جسم و روح شما است، اما این یک نبرد مداوم است. تدوین استراتژی های مفید برای به روز کردن ذهن، بدن و روح شما می تواند به شما در رسیدن به گذر از آن لحظات سخت کمک کند.
مدیتیشن می تواند کمک بزرگی کند به داشتن ذهن آرام و به دور از هیاهو. این روش می تواند حتی به کاهش درد جسم شما نیز کمک می کند و شما میتوانید بعد از یک روز سخت و پر تنش تمرکز کنید و ذهنتان را آرام نگه دارید.
اگرچه ممکن این روش هم شما را در بعضی مواقع ناامید کند، اما بدانید که همیشه گزینه های دیگری وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند.

  1. مشکلات در محیط کار

چالش بعدی این خواهد بود که آنچه را که در مورد خودتان آموخته اید، درهنگام بروز مشکل به کار ببرید و چگونگی رشد خود را در هنگام رویایی با مشکلات در نظر بگیرید.
کار می تواند یکی از عوامل محرک نا آرامی در زندگی شما باشد. پشیمانی یا فشار ذهنی زیاد ناشی از یک محیط کار سمی یا یک پروژه شکست خورده یا احساس گناه از تصمیم گیری اشتباه میتواند جسم و روان شما را به شدت بهم بریزد.
علاوه بر این، پشیمانی و احساس گناه می توانند در هر حرفه ای در هر سطحی اتفاق بیفتند. از مشاغل اداری گرفته تا افرادی که در حوزه پزشکی هستند، یادگیری چگونه بخشیدن خودتان مجموعه ای از چالش های منحصر به فرد است که برای همه متفاوت است.
بخشش ما (یا فقدان آن) می تواند نتیجه حوادث مختلف باشد، به این معنی که توضیح احساسات، اضطرابها و درد شما برای دیگران دشوار است. در این شرایط بسیار محتمل است که شما دیگر از شغل و حرفه خود لذت نمی برید، به این معنی که فرصتی برای شما وجود ندارد. اما این به معنی شکست نیست، این بدان معناست که شما برای چیز دیگری مقدر هستید. پس به دنبال این باشید که جایگاه واقعی خود را پیدا کنید.

  1. گاهی به عقب برگردید و مسیر خود را بررسی کنید

  2. شور و شوق نه تنها شما را به لذت بردن از کار خود سوق می دهد بلکه در غلبه بر موانع و مشکلات در محیط کار نیز به شما کمک می کند. هر وقت در مسیرکار یا زندگی خود به مانعی بزرگ برخوردید و یا به توانایی های خود شک کردید، تأثیرات کارهایی که انجام می دهید را بخاطر بیاورید.
    در زندگی، ما شانسهای زیادی برای دنبال کردن خوشبختی و رویاهای خود داریم. ممکن است گاهی اوقات از آن شانس ها غافل شویم، و آن موقع است که آن احساسات تاریک می توانند شروع به خزیدن در روح و روان ما کنند. اما در نهایت، زندگی ما فقط زمانی بهتر می شود که اشتباهاتمان را ببخشیم و از آنها بیاموزیم. همه چیز در زندگی مورد آزمایش و خطا است، و اگر بار اول، دوم یا سوم، خطا کردید اشکالی ندارد. مهم این است که هرگز دست از تلاش نکشید یا متوقف نشوید. رشد به هر شکلی صورت می گیرد و این شامل بخشش نیز می شود.

 یافتن بخشش در میان اندوه

هنگامی که یک دوست عزیز ، والدین، ​​شریک زندگی، حتی حیوان خانگی خود را از دست می دهیم، می تواند عاملی باشد که خود را مسبب و مقصر بدانید. بخشی از روند غم و اندوه باید شامل عزاداری برای آن چه که از دست داده اید باشد اما در عین حال شما باید حرکت رو به جلو داشته باشید چون میدانید که آنها برای همیشه در قلب شما می مانند.
با این حال، هنگامی که ما در دام سرزنش و پشیمانی قرار می گیریم، شانس قدردانی از زمان، خاطرات و تجربیاتی که با عزیزانمان داشته ایم، را از دست میدهیم. این باعث می شود که از دست دادن آنها حتی سخت تر هم شود. شکستن یک چرخه دشوار است و می تواند منجر به برخی از مشکلات جدی سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب شود. پس برای جلوگیری از این قبیل مشکلات بهتر است از همین لحظه شروع به یادگیری کنیم که چگونه خودمان را ببخشیم و اشتباهاتمان را بپذیریم. تمامی اشتباهات ما مستحق بخشش هستند.
از دست دادن حیوان خانگی در اثر تصادف یا آتش سوزی در منزل شما را به یک شخص بد یا یک صاحب بد تبدیل نمی کند. گرچه مرگ آنها ناگوار و دلهره آور است، اما بهترین راه برای احترام به حیوان خانگی شما این است که اشتباه خود را بپذیرید، از آن درس بگیرید و خود را ببخشید.
هنگام مقابله با از دست دادن یک دوست عزیز به دلیل اعتیاد یا خودکشی، مهم است که خودتان عامل مرگ آنها ندانید و بپذیرید که هر کسی میوه درخت خودش را میخورد. پس بپذیرید که ما مسئولیتی در قبال انتخاب های آنها نداریم هر چقدر هم که انتخاب آنها عواقب بدی داشته باشد.
پس به یاد داشته باشید بدون احساس عذاب وجدان آنچه را که لازم است برای مراقبت از سلامت روحی و جسمی خود انجام دهید، و خود را مقصر اشتباهات اطرافیانتان ندانید. شما سزاوار سلامتی هستید و لیاقت این را دارید که خوشحال باشید.

کارهایی که بعد از به وجود آمدن خسران می توانید انجام دهید

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر مردم در صورت داشتن پشتیبانی اجتماعی و عادات سالم می توانند از خسارت هایی که در طول زمان زندگی خود میخورند بهبود یابند.
آنها در ادامه توصیه میکنند:
 در مورد مرگ یا جدایی از دوست عزیز خود صحبت کنید. به جای اینکه خود را منزوی کنید و یا مرگ و فراق را به طور کل انکار کنید،. این به شما کمک می کند تا آسیب کمتری ببینید و به جلو حرکت کنید.احساسات خود را بپذیرید. تمام احساسات شما معتبر و واقعی هستند و بهتر است که آنها را احساس کنید. شما به دلیل عواطف و احساسات خود ضعیف و مقصر نیستید. 

 برای مراقبت از زندگی اطرافیانتان، با آنها همدردی کنید

به دیگران کمک کنید تا با مشکلاتشان مواجه شوند. تحقیقات نشان میدهد كه زمانی که به دیگران كمك می كنیم احساس بهتری داریم پس با اشتراک گذاشتن داستانهای خود می توانید با اطرافیانتان همدردی کنید و رابطه های ماندگار ایجاد كنید. کارهایی از قبیل خیرات برای آن مرحوم، یا کاشتن یک درخت و یا هر آنچه یاد عزیزتان را برای شما ماندگار میکند. انتخاب با شماست.
در حالی که ممکن است روند غم و اندوه پیچیده و مطمئناً ناامیدکننده باشد، اگر بتوانید یاد بگیرید که چگونه خود را ببخشید، فقط قوی تر خواهید شد. به یاد داشته باشید که خوب می توانید این کار را انجام دهید حتی اگر در تاریک ترین زمانها باشد.

در آخر

وقتی خودمان را مجبور می کنیم به گذشته نگاه کنیم اشتباهات و پشیمانی در کنار تمامی موارد مثبت و خوشی های زندگی ما است ما آنها را فراموش نمیکنیم آنها همراه ما هستند اما نه برای داشتن احساس بد بلکه فقط برای این که چراغ راه آینده ما باشند.
با این حال، ارزش این را ندارد که وقت، روابط، سلامتی و انرژی عاطفی خود را به خاطر گذشته از دست بدهید. درعوض، در میان غم و اندوه و پشیمانی، هرقدر هم که دشوار باشد، تلاش برای رسیدن به آرامش درونی در نهایت بیشترین خدمت را به شما خواهد کرد.
علاوه بر این، شخصی که با خود صلح کند، مزایایی را به دست خواهد آورد، مانند:
 افزایش پذیرش خود و بالفعل شدن
 افزایش بلوغ عاطفی
 توانایی زندگی و لذت بردن بیشتر از زمان حال
 ظرفیتی عمیق تر برای عشق (نسبت به دیگران و خود)
خود حس بهتری از قدرت درونی
 صبر و شفقت بیشتر
 افزایش عزت نفس
رهایی از استرس و اضطراب

نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات بعد از تایید منتشر خواهد شد

    مشاور توسعه سایت