Loading...

خنده و درمان بیماری

خنده و درمان بیماری
‍ نقش خنده در درمان بیماری‌ها

در بیست سال اخیر تحقیقات مختلفی درمورد خنده و تاثیرات مثبت آن انجام شده است. خنده روی بیش از 70 درصد بیماری‌ها تاثیرگذار است و به عنوان«خنده‌درمانی» كاربردهای زیادی دارد. 

استرس را كاهش می‌دهد

در تمام بیماری‌های روانی ردپایی از استرس دیده می‌شود اما خندیدن می‌تواند استرس را كنترل و اثرات جالبی ایجاد كند؛ از جمله اینكه خنده ترشحات هورمونی بدن را تغییر داده و بدین ترتیب در زمینه كنترل استرس تاثیرات مثبتی بر جای می‌گذارد. 

فشار خون را كنترل می‌كند

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی كه فشار خون بالا دارند بعد از انجام تمرینات یوگای خنده یا حضور در باشگاه‌های خنده و خندیدن دسته جمعی، فشار خون‌شان متعادل‌تر می‌شود. 

  در بهبود بعضی از بیماری‌ها تاثیرگذار است

خندیدن و انجام تمرینات یوگای خنده در بهبود بیماری‌های قلبی، اضطراب، افسردگی، سرماخوردگی، اختلالات قاعدگی، آلرژی‌ها، بی‌خوابی، سردرد و برخی از بیماری‌های گوارشی تاثیرگذار است و به روند درمان این بیماری‌ها كمك می‌كند. 

سبب شادابی و طراوت پوست می‌شود

خنده پوست شما را شاداب و با نشاط می‌كند. زمانی كه می‌خندیم ماهیچه‌های صورت سفت‌تر شده و خاصیت كشسانی پوست تقویت می‌شود. از این رو خندیدن از شل شدن ماهیچه‌ها و پیری زودرس پوست صورت پیشگیری می‌كند. 

سیستم ایمنی را تقویت می‌كند

اصلی‌ترین علت تاثیر خنده در درمان بیماری‌ها این است كه خنده در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. خیلی از افراد تصور می‌كنند برای تقویت دستگاه ایمنی بدن حتما باید ویتامین‌های زیادی مصرف كنند و حتی در برخی از افراد مصرف افراطی میوه و سبزیجات به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن دیده می‌شود اما دستگاه ایمنی بدن ما علاوه بر ویتامین و املاح معدنی، به تقویت روحی یعنی شادمانی و آرامش هم نیاز دارد. در واقع دستگاه ایمنی با سیستم روانی بدن در ارتباط است. خندیدن به تقویت این سیستم كمك می‌كند؛ در نتیجه بدن ما می‌تواند به خوبی در مقابل امراض مقاومت كرده و در نبرد با ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا مغلوب نشود. 

تاثیر یوگای خنده در افزایش شادمانی

یكی از روان‌شناسان آلمانی در دهه 50 تحقیقی انجام داد كه بر اساس نتایج آن معلوم شد افراد بزرگسال در طول روز می‌توانند 18 دقیقه بخندند اما با گذشت زمان و بهبود كیفیت زندگی نه‌تنها زمان خندیدن روزانه افراد بیشتر نشد، بلكه در حال حاضر این میانگین به 6 دقیقه خندیدن در روز رسیده است. 
این درحالی است كه گفته می‌شود كودكان می‌توانند 300 تا 400 بار در یك شبانه‌روز بخندند ولی بزرگسالان در نهایت 15 بار در روز قادر به خندیدن هستند. این موضوع نشان‌دهنده این است كه ما تا چه حد از شاد بودن فاصله گرفته‌ایم و گاهی اوقات همین میزان خندیدن هم برای بعضی از افراد با سختی و دشواری همراه می‌شود؛ به‌طور مثال ممكن است فردی هنگام دیدن یك فیلم كمدی یا شنیدن لطیفه طوری بخندد كه به نواحی سر و شكم او فشار وارد شده و خندیدن برای او با دشواری‌هایی همراه باشد. در افراد دیگری خندیدن سبب فشار و استرس شده و این افراد با آسودگی و رهایی نمی‌خندند. بنابراین می‌توان گفت كه ما خندیدن و حس شوخ طبعی را فراموش كرده ایم اما برای بالابردن سطح شادی و خنده راه‌هایی وجود دارد كه یكی از آنها یوگای خنده است. 

نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات بعد از تایید منتشر خواهد شد

    مشاور توسعه سایت